Ouderbetrokkenheid

Betrokkenheid van ouders vinden wij een belangrijke voorwaarde voor goed onderwijs, want: “It takes a village to raise a child”. Hiermee wordt bedoeld dat bij het opvoeden (leren, socialiseren en persoon worden) de hele gemeenschap betrokken is. Leren gebeurt niet uitsluitend binnen de school en opvoeden niet alleen thuis. Hoe beter de hele gemeenschap – alle betrokkenen rondom het kind – bij het leren en opvoeden betrokken kunnen worden, hoe rijker en vollediger dit proces kan zijn.

Ouders zijn voor leraren een belangrijke bron van kennis over de ontwikkeling van hun kind(eren). Ouders worden nauw betrokken bij de ontwikkeling van hun kinderen binnen de school door ouderavonden en oudergesprekken. Op en rond de school worden vaak activiteiten aangeboden voor en door ouders, bijvoorbeeld bij de jaarfeesten of activiteiten zoals een ouderkoor of een pedagogisch café. Daarnaast zijn er tal van taken die de ouders voor de school kunnen doen; opdat de ouders zich ook verbinden met de school waar hun kind(eren) dagelijks heen gaan. Denk hierbij aan klassenouder, helpen bij de jaarfeesten en bijvoorbeeld bij de lentefair. School en thuis staan daardoor dichter bij elkaar.

Verder zijn er twee organen waarin ouders een formelere en meer actieve, inhoudelijke rol kunnen spelen binnen de school, te weten de Medezeggenschapsraad en de klankbordgroep die voort komt uit het ouderinitiatief.